neděle 22. května 2016

Těstoviny s chřestem


Je to pár dní, co jsem se tak ráno vzbudila a řekla si, že touhle dobou bývá k dostání chřest a měla bych se po něm poohlédnout.

Povedlo se hned to odpoledne.

Byl k dostání bílý i zelený.

Vždycky beru zelený, ale najednou jsem se díky nějakému hnutí mysli (nebo za to můžou erupce na slunci?) rozhodla pro bílý.

A až doma jsem si vzpomněla PROČ!


Bílý se musí loupat :o)

Samozřejmě to není žádná tragedie, jen proces přípravy se trochu prodlouží, zvlášť, když máte jen obyčejnou škrabku.

První výhonek jsem, hnána touhou ať není jídlo hořké, oškrabala tak dokonale (jistota je jistota!), že z něj moc nezbylo.

Nicméně v půli svazku už jsem chytla grif (už jsem poznala, kdy je na chřestu šlupka a pomohlo i otočit škrabku z ozdobného vroubkování na klasickou).

Recept jsem zkusila jednoduchý : těstoviny s chřestem a smetanovou omáčkou.

Mikeš sice říkal, že se na chřest těší, ale jedl ho před rokem a to je u dětí dlouhá doba.

Takže zcela praktické pravidlo : až na chřest jsou všechny ingredience známé a o hladu to dítě nebude (chřest přinejhorším vyndá na okraj talíře).


Těstoviny s chřestem a smetanovou omáčkou

1 svazek čerstvého chřestu (já měla 500 g)
400 g těstovin
25 g másla
200 ml smetany ke šlehání
100 g  nastrouhaného sýry (ideálně parmazán)
čerstvé bylinky (já dala bazalku)
súl, pepř, česnek

Připravíme si chřest (mladý zelený chřest není potřeba loupat vůbec, bílý chřest musíme pečlivě celý oloupat až po hlavičku, jinak je hořký) a nakrájíme ho na menší kousky.
Ty spaříme ve vroucí osolené vodě 4 min.
Poté chřest ihned slijeme, opláchneme studenou vodou a dáme stranou.
Těstoviny uvaříme podle návodu na obalu.
Ve středně velké hluboké pánvi smícháme máslo a smetanu, podle chuti osolíme, opepříme, přidáme česnek a uvedeme do varu.
Vaříme několik minut při mírné teplotě až omáčka zhoustne.
Pak přidáme chřest a asi polovinu nastrouhaného sýra a všechno prohřejeme.
Hotové těstoviny zalijeme omáčkou, posypeme čerstvými bylinkami a zbylým sýrem.

 

A hodnocení?

Mě jídlo chutnalo.

Mikeš prohlásil, že jako dobrý, ale příště chce k tomu chřestu maso!


A víte, jaké má chřest blahodárné účinky?

  • Pomáhá udržet zdravé cévy a silné srdce, zlepšuje zásobování mozku a dalších orgánů kyslíkem, stimuluje krvetvorbu.
  • Upravuje hladinu cukru v krvi (cukrovku i hypoglykemii).
  • Má velmi příznivý vliv na funkci ledvin, močového měchýře a močových cest. Umožňuje obnovu a omlazení ledvinových buněk. Rozpouští močové kameny a brání jejich tvorbě. Léčí následky zánětů močových cest.
  • Velmi příznivě působí na problémy s prostatou.
  • Již v antice se používal jako oblíbené afrodisiakum, zlepšuje plodnost mužů i žen.
  • Harmonizuje ženské hormony, zmírňuje premenstruační syndrom a menstruační bolesti.
  • Brání zadržování vody v těle a omezuje tvorbu křečových žil.
  • Upravuje trávení a vyměšování (průjem i zácpu). Značný obsah vlákniny podporuje činnost střev, prospívá zažívání a působí preventivně proti rakovině tlustého střeva.
  • Snižuje hladinu cholesterolu, upravuje krevní tlak, zlepšuje látkovou výměnu.


Hezké nedělní odpoledne

                                                                                                                    Ilona


 

6 komentářů:

  1. Ilonko, mě by taky chutnalo, i když mám raději chřest zelený.
    Moc chválím nákup klubíček, krásné barvy a kvalita je 100%.
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Helenko, já už taky zjistila, že mi zelený chutná víc.
      tak příště zas sáhnu po něm ;)

      Vymazat
  2. Dekuji za radu, Ilco, mam v lednici chrest a nikdy jsem s nim nepracovala, dostala jsem ho, tak tady mam navod:-). Dekuji moc. Pekny den. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Receptů je spousta, ráda zkouším něco nového ;)

      Vymazat
  3. Na mas Doma delikatesa miluje spagel ,
    mam pro tebe info chrest varim na paro a je super a ma lepsi chut,
    zdravim tebe Karin

    OdpovědětVymazat